mandag 26. september 2011

Hjemmelagde knekkebrød!

I går prøvde jeg meg på knekkebrød laging, og det gikk kjempe fint! Så i dag skal jeg lage enda en porsjon! Oppskriften til knekkebrødene er det hun som eier denne bloggen som har: http://fotballfrue.no/. Jeg lover dere, de er saftig gode! Nam!


Ingredienser:


  • 125 gram mandler




  • 60 gram hasselnøtter




  • 3 dl. solsikkekjerner




  • 2-3 dl. sesamfrø




  • 2 spiseskjeer fiberhusk (dette kan kjøpes hos de litt finere butikkene som har gode glutenhyller eller helsekosten.) 




  • 5 dl. vann




  • 1,5 ts salt.




  • Sett ovnen på 160 grader varmluft. Miks hasselnøttene og mandlene sammen i en blender, stavmikser eller lignende. Bland deretter alle ingrediensene i en bake bolle. Røren blir da litt flytende, og må derfor stå å svelle litt i 10-15 min til den er litt fastere. Ta frem to langpanner, legg bakepapir i de og fordel røren slik at du får nok til å smøre ut i hjørnene på begge brettene. NB! Pass på å smøre godt utover slik at laget blir tynt, ellers risikerer du å få myke knekkebrød! Bruk en pizzarulle eller kniv til å lage et rutenett, så store som du vil ha knekkisene.

    Sett deretter et brett øverst i ovnen, og et nederst. La de steke i 20 min, etter 20 min bytter du plass på brettene og lar e steke i 20 min til. Deretter setter du ovnsdøra litt på gløtt og lar de steke i 20 min til (dette gjør at de blit sprø), deretter kan du lukke igjen ovnsdøra og la de steke i 5-10 min til (pass på da de nå kan bli fort svidd!). Ta de deretter ut av ovnen, del de opp (kan hende du må rute de opp på nytt, gjør dette fort!) og avkjøl de på rist. Husk å oppbevare de tørt, i en åpen boks i et skap feks:)

    Så er det bare å lesse masse godt pålegg på de! Nam!



    Ha en fin dag dere!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar